۱۳۹۰ خرداد ۱۳, جمعه

آیت‌الله بیات زنجانی:سکوت دربرابر هتک حرمت و ظلم در جامعه، عین گناه است

آیت‌الله بیات زنجانی رفتار حکومت در مراسم تشییع جنازه مهندس سحابی را باعث شرم دانستند. ایشان سکوت در برابر هتک حرمت و ظلم در جامعه را عین گناه دانست. وی مرگ هاله سحابی و دفن شبانه و بدون نماز وی را را «عجیب و غریب» خواند و از مسئولین این اقدام خواست تا از گناه خود توبه کنند. وی برخورد به وجود آمده را برخورد حکومت اسلامی با یک بانوی مومنه دانست.
خبرنگاران سبز/ جامعه:
آیت‌الله بیات زنجانی در جلسه روز پنجشنبه درس اخلاق خود با اشاره به حوادث پیش‌آمده در مراسم تشییع جنازه مهندس سحابی گفت:«باعث شرم است که در يک کشور شيعه، کشور امام زمان(عج) و کشور مرجعيت، يک زن مؤمنه به شکل عجيب و غريبی از دنيا می رود و حتی نقل شده که بدون اقامه شرعی نماز ميت (که بايد با اجازۀ ولی ميت خوانده شود) او را شبانه دفن کرده اند! اينجاست که بايد توجه داشت توبۀ فرد و جريان گناهکار در اين موضوع و مسائل مشابه آن، به مراتب سخت‌تر خواهد بود و بايد متناسب با جايگاه فرد و جريان خاطی باشد چراکه اين يک برخورد فردی نيست؛ برخورد با يک زن مومنه است، به نام اسلام است، به نام حکومت دينی است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع توبه افزود:« گناه‌های سياسی و اجتماعی به دليل اثرات نامطلوب آنها بر جامعه، با گناه‌های ديگر فرق دارد، به همين دليل است که بين عمل فقيه و مرجع تقليد با عمل ديگر افراد عادی جامعه تفاوت وجود دارد» ایشان با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله خمینی و به نقل از ایشان خطاب به مسئولین گفتند:«اگر فردی از مسئولین احساس می‌کند که در جايگاهی قرار گرفته که متناسب با شأن او نيست و نمی‌تواند از پس مسؤوليت‌های آن شغل برآيد، بايد استعفا دهد و کناره‌گيری کند»

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به روایتی از امام علی گفت:«امام علی(ع) می‌فرمايد اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنيد، بدترين شما بر شما حاکم می‌شوند و آنجاست که هر دعايی بکنيد، ديگر برآورده نخواهد شد»

وی اضافه کرد:« اگر در جامعه‌ای ظلمی ديده شود، پايمال شدن حقی مشاهده شود، در برابر هتک حرمت‌ها سکوت شود، به تغيير داده شدن مفاهيم دينی بی توجهی شود، افراد بی گناه از زندگی به صورت عادی محروم شوند و عکس‌العملی نشان داده نشود و اگر در جامعه ای همۀ حرمت‌ها هتک شود و حتی به حريم امام زمان‌(ع) هم رحم نشود، در برابر اين هتک‌ها سکوت کردن، عين گناه است»

متن کامل این سخنان در سایت رسمی آیت‌الله بیات زنجانی منتشر شده است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر