۱۳۹۰ خرداد ۱۴, شنبه

مالک شرکت اوفر متهم به رابطه بازرگانی با ایران فوت کرد

وی همان کسی است که شرکتش بر سر دور زدن تحريم‌ها و تجارت با ايران مورد تحريم ايالات متحده قرار گرفته و دولت نتانياهو را تا مرز استيضاح پيش برده است.
خبرنگاران سبز/ ایران در جهان:
خبر ارتباط بازرگانی یک شرکت اسراییلی به مدیریت بردارن اوفر طی چند هفته گذشته سرخط اخبار بسیاری از رسانه‌ها را تشکیل داد و شگفتی گروه‌های مختلف سیاسی را بار آورد. اکنون «دیپلماسی ایرانی» خبر درگذشت مدیر این شرکت را با عنوان «مرگ مرموز مالک شرکت اوفر» گزارش می‌دهد. بر اساس این گزارش سامی اوفر (عوفر)در سن ۸۹ سالگی در حالی که مبتلا به سرطان بوده است درگذشته است. 

متن کامل گزارش را در زیر بخوانید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سامی عوفر، بازرگان مشهور اسرائيلی که رياست شرکت برادران عوفر را بر عهده داشت روز جمعه در سن ۸۹ سالگی به طور مرموزی از دنيا رفت.

وی همان کسی است که شرکتش بر سر دور زدن تحريم‌ها و تجارت با ايران مورد تحريم ايالات متحده قرار گرفته و دولت نتانياهو را تا مرز استيضاح پيش برده است.

موتی شيف، سخنگوی شرکت برادران عوفر در گفتگو با فرانس پرس در اين باره گفت: «سامی عوفر صبح روز جمعه پس از آن که سال‌ها با بيماری سرطان دست به گريبان بود از دنيا رفت.»

وی از گفتن هر گونه اطلاعات بيشتر در اين زمينه خودداری کرد. مسئله‌ای که باعث شده بسياری از کارشناسان و رسانه‌های اسرائيلی مرگ او را مشکوک بدانند. عوفر به رغم رنج بردن از بيماری سرطان حالش خوب بود و سر کارش حاضر می‌شد، اعلام ناگهانی مرگ او پرسش‌های بسياری را به وجود آورده است.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل ساعاتی پس از اعلام مرگ عوفر به خانواده او تسليت گفت و او را مردی به معنای واقعی کلمه صهيونيست توصيف کرد.

عوفر متولد رومانی بود و خانواده اش در سال ۱۹۲۲ در حالی که او کودکی خردسال بود به بريتانيا مهاجرت کرده بودند. وی در گذشته از سوی مجله فوربس جزء صد ثروتمند دنيا شناخته شده بود.

وزارت امور خارجه امريکا مدعی است که مجموعه عوفر به همراه شرکتی ديگر وابسته به همين شرکت موسوم به تانکر پسفيک که مقر آن در سنگاپور است در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادی تحريم‌های وضع شده عليه ايران را دور زده و به يک شرکت ايرانی نفت‌کش فروختند. شرکت برادران عوفر اين اتهام را رد کرده و تصميم ايالات متحده را ارتکاب به اشتباهی تاسف‌آور توصيف کرده است. به فاصله ۱۰ روز پس از اعلام اين خبر است که اعلام می‌شود سامی عوفر، مالک شرکت عوفر مرده است.

منابع خبری اسرائيلی اعلام کرده‌اند که در طول سال گذشته ميلادی تا کنون اين شرکت ۱۳ بار با ايران معامله تجاری داشته است. همچنين برخی رسانه‌های اسرائيلی ادعا کرده‌اند که نزديک به ۲۰۰ شرکت اسرائيلی با واسطه کشوری سوم با ايران تماس تجاری برقرار کرده‌اند. مسئله‌ای که باعث شده تا کميسيون اقتصادی کنست اسرائيل جلسه فوق العاده تشکيل دهد و دولت نتانياهو را مورد بازخواست قرار دهد.

رافی ايتان، رئيس سابق موساد هشدار داده است که احتمالا شرکت برادران عوفر همکاری گسترده‌تری با ايران داشته‌ ولی سازمان امنيت موساد از وجود اين همکاری‌ها خبر نداشته است.

يوسی ملمان، روزنامه‌نگار، نويسنده و پژوهشگر امور امنيتی در اسرائيل در اين باره گفت: «انجام چنين معاملاتی به هيچ وجه قابل قبول نيست و امنيت اسرائيل را زير سوال می‌برد. ظاهرا تجسسی در کار بوده و برادران عوفر می‌خواهند برای مخفی نگه داشتن اصل موضوع همه چيز را به هم بريزند تا همه چيز مخفی بماند. اعلام مرگ ناگهانی سامی عوفر را در همين راستا بايد دانست.»
بر اساس قانون اساسی اسرائيل ايران دشمن اين رژيم محسوب می‌شود و هر گونه همکاری به آن به معنای زير پا گذاشتن قوانين اسرائيل است و خاطيان بايد مجازات شوند.

اين در حالی است که رژيم اسرائيل سال‌ها است ايران را به خاطر برنامه‌های هسته‌ای‌اش مورد اتهام‌های واهی قرار می‌دهد و از مجامع جهانی می‌خواهد که تحريم‌های بيشتری متوجه ايران کنند. با کشف اين حقيقت که شرکت‌های اسرائيلی به صورت غير مستقيم با ايران همکاری دارند، فضاحتی برای اين رژيم به وجود آورده تا آن جا که احتمال استيضاح نخست‌وزير اسرائيل در کنست وجود دارد.

برخی منابع خبری اسرائيلی می‌گويند فشارهای اقتصادی که اين روزها باعث وخيم شدن وضعيت شرکت‌های مختلف اقتصادی اين رژيم شده باعث شده تا بسياری از شرکت‌های اسرائيلی تحريم‌ها را دور زده و به کمک کشورهای سوم به فکر همکاری با ايران بيفتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر