۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

جایزه جهانی حقوق بشر به شهید « هاله سحابی » تقدیم شد

يک زن ديگر ايرانی قربانی خشونت حکومت اسلامی گرديد. من با چشمانی اشکبار و قلبی خونين اين جايزه را به هاله سحابی مبارز راه آزادی و همه جانباختگان اين راه تقديم می کنم.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
جايزه جهانی کتاب حقوق بشر ديروز طی مراسمی در وين به هاله سحابی تقديم شد. اين جايزه که به کتاب” نامه هايی به شکنجه گرم” اهدا شده بود توسط هوشنگ اسدی نويسنده کتاب به خانواده سحابی وهاله سحابی که در مراسم تشييع جنازه پدرش توسط نيروهای امنيتی کشته شد تقديم گرديد.

به گزارش تحول سبز، هوشنگ اسدی در اين مراسم که در سالن شهرداری شهر وين برگزار شد ضمن سخنانی با اشاره به حادثه دردناک مرگ هاله سحابی در مراسم تشييع جنازه مهندس سحابی گفت:امروز صبح يک زن ديگر ايرانی قربانی خشونت حکومت اسلامی گرديد. من با چشمانی اشکبار و قلبی خونين اين جايزه را به هاله سحابی مبارز راه آزادی و همه جانباختگان اين راه تقديم می کنم.

در اين مراسم که با شرکت بيش از ۵۰۰ نفر و در حضور مقامات سياسی مطبوعاتی وهنرمندان وين برگزار شد، هوشنگ اسدی ضمن سخنانی تاکيد کرد که اين جايزه به همه کسانی تعلق دارد که نقض حقوق بشر را اصليترين معضل جامعه ايران می دانند و همه کوشش خود را برای احقاق حقوق مردم ايران به کاربسته اند.

اين جايزه بين المللی که دومين دوره آن برگزارشد، برای کتاب” نامه هائی به شکنجه گرم” به نويسنده و روزنامه نگار ايرانی تعلق گرفته است. اين کتاب شرح خاطرات هوشنگ اسدی در زندان های جمهوری اسلامی است و تابستان سال گذشته توسط انتشارات “يک دنيا”در اکسفورد منتشر شده و بر اساس مطالب مندرج در وبلاگ کتاب مورد استقبال گسترده مطبوعات برجسته جهان قرار گرفت هاست.

نويسنده ايرانی در اين مراسم اعلام کرد بنيادی عليه شکنجه تاسيس کرده است.

” جشن کتاب” اطريش ازسال ۲۰۰۶ به معرفی و تجليل از بهترين و پرخواننده ترين کتاب های سال اختصاص دارد. ” جشن کتاب ” ازسال گذشته، باهمکاری صاحبان “صنعت نشرکتاب و رسانه” و وزارت آموزش، فرهنگ وهنر اين کشور ” جايزه جهانی بهترين کتاب حقوق بشر” را نيز اهدا می کند. هدف از ارائه اين جايزه تاکيد براهميت حقوق بشر بعنوان مقوله ايست که مطابق منشور سازمان ملل، بنيان “آزادی، عدالت وصلح ” در جهان است.

منتخبين اين جشن، نويسندگان و روزنامه نگارانی هستند که خشونت و پايمالی حقوق بشر را بصورت خبر، گزارش و کتاب عرضه و جهانيان را از ناديده انگاشتن قوانين بين المللی مطلع کنند. برخی از اين نويسندگان و روزنامه نگاران خود درمعرض خشونت می گيرند وگاه جانشان هم بخطرمی افتد.

جايزه بين المللی” کتاب حقوق بشرسال” برای قدردانی و بزرگ داشت ارزنده ترين اين فعاليت ها که در قالب کتاب (چه مستند وچه داستانی) ارائه شده اند، اختصاص يافته است.برای انتخاب کتاب برگزيده حقوق بشر امسال ۲۰ کتاب که نويسنده يکی از آنها ماريا وارگاسيوسا برنده نوبل ادبيات است، در اختيارهيات داوران قرار گرفت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر