۱۳۹۰ خرداد ۱۴, شنبه

دیوان عالی کشور ایران، «ضدزن‌ترین» سیستم قضایی دنیا شناخته شد

دیوان عالی کشور ایران از سوی یک سازمان حقوق بشری بین‌المللی به عنوان ضدزن‌ترین سیستم قضایی جهان معرفی شد.   سازمان ارتباطات جهانی زنان که این انتخاب را انجام داده است، یک سازمان غیرانتفاعی حقوق بشری بین‌المللی است که در بسیاری از کشورهای جهان دفاتر منطقه‌ای دارد. پیگیری‌های خبرنگاران سبز نشان داد در بیانیه سازمان ارتباطات جهانی زنان نامی از غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به چشم نمی‌خورد.
خبرنگاران سبز/ حقوق بشر:
سازمان ارتباطات جهانی زنان، اکثریت قضات دیوان عالی کشور ایران را به عنوان «ضد زن ترین قضات جهان» معرفی کرد. پیش از این برخی سایت‌های خبری غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به عنوان ضدزن‌ترین قاضی جهان معرفی کرده بودند(+) که پیگیری‌های خبرنگاران سبز نشان داد در بیانیه سازمان ارتباطات جهانی زنان نامی از وی به چشم نمی‌خورد. (+)
 

سایت عدالت برای ایران گفته است به غیر از محسنی اژه‌ای، بیست و سه قاضی دیگر از کشورهای گوناگون جهان همچون اسپانيا، کلمبيا، انگليس، آرژانتين، السالوادور، فيليپين، کنيا، مکزيک، کانادا، اکوادور و کامبوج برای اين جايزه کانديد شده بودند که در این میان اژه‌ای موفق شد گوی سبقت را از همکاران دیگر ضد زن خود برباید.  اين سومين سالی است که سازمان ارتباط جهانی زنان جايزه بين المللی چماق را به ضد زن ترين قضات اهدا می کند. (+)

 انتخاب امسال به دلیل صدور رای غیر عادلانه دیوان عالی کشور ایران در خصوص محدود ساختن طلاق برای زنان انجام شده است. در مهر ماه  ۱۳۸۹ دیوان عالی کشور رایی صادر کردکه به موجب آن، اگر زنی ناشزه شود، يعنی از خواسته های جنسی شوهرش اطاعت نکند و خانه او را ترک کند، ديگر نمی تواند از حق طلاقی که به موجب شروط ضمن عقد به دست آورده استفاده کند، حتی اگر شوهرش همسر ديگری اختيار کرده باشد. به اين ترتيب، اگر زنی در اثر اختلاف با همسرش، او را ترک کند و شوهر، بدون کسب اجازه از او، زن ديگری بگيرد، زن اول که ناشزه حساب می شود حتی نمی تواند به استناد شروط ضمن عقد، طلاق بگيرد. اين در حالی است که طبق قوانين ايران، شوهر نه تنها از حق داشتن چند همسر برخوردار است بلکه هرگاه بخواهد، حتی بدون ارائه هيچ دليلی می تواند زن خود را طلاق دهد. براساس متن رای که در روزنامه رسمی منتشر شده است، آيت الله محسنی اژه ای، پيش از اينکه اکثريت قضات اظهار نظر کنند، موافقت خود را با از ميان رفتن حق طلاق زنان براساس شروط ضمن عقد اعلام کرده است. (+)


سازمان ارتباطات جهانی زنان یک سازمان غیرانتفاعی حقوق بشری بین‌المللی است که در بسیاری از کشورهای جهان دفاتر منطقه‌ای دارد. (+) هيات داوران اين جايزه، ليديا کاچو ريبيرو، روزنامه نگار و نويسنده مکزيکی که به دليل تاثيرات کارش بر وضعيت حقوق بشر و عليه خشونت جنسيتی جوايز متعدد برده است، بالتازار گرازون، قاضی ديوان عالی اسپانيا و مشاور ديوان بين المللی کيفری، که حکم دستگيری پينوشه، ديکتاتور سابق شيلی را صادر کرده است، و پاتريشيا سلر، دادستان ديوان بين المللی يوگسلاوی سابق و مشاور اين ديوان در زمينه جنسيت بوده و همچنين معاون دادستان ديوان رسيدگی به جنايات جنگی عليه زنان در ژاپن بوده است، هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر