۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۱, شنبه

انتقاد بی سابقه فریبرز عرب نیا در « برنامه هفت » از سیاست های فرهنگی نظام و محمد رضا شریفی نیا

وقتی چنين شرايطی پيش می‌آيد می‌بينيم که فردی ( محمد رضا شريفی نيا ) به اين برنامه آمده و می‌گويد که تمام بازيگرانی که من به سينما وارد کردم بر اساس قواعد و ضوابط بوده‌اند. اين سخنان روبروی دوربين‌های تلويزيونی و در برابر مردمی انجام می‌شود که می‌دانند او دروغ می‌گويد. بسياری می‌دانند که ايشان تعداد زيادی از بازيگران را با دريافت پول از خيابان به سينما آورده است تا نقشی را در فيلمی به آنها محول کن. چرا بايد امثال اين اقا و کوتوله های بی عرضه در سينما باشند و سيستم به آنها اجازه مانور بدهد؟
خبرنگاران سبز/جامعه/فرهنگ و هنر/از دیگر رسانه ها:
برنامه هفت با اجرای فريدون جيرانی که با واکنش های شديد حاميان افراطی نظام نيز مواجه شده است، جمعه شب نيز همانند برنامه های قبلی اش با حاشيه هايی همراه شد. فريدون جيرانی بازيگر نقش مختارنامه را به برنامه اش دعوت کرد تا رسانه حکومتی شاهد صريح ترين انتقادها به حوزه فرهنگ کشور و بازيگر مورد علاقه نظام شريفی نيا باشد.

عرب نيا در ابتدای سخنانش گفت: سيستم سينما مورد نقد وی است بنابراين از مسئولان و سينمايی ها می خواهم در مقابل سخنانم سعه صدر داشته باشند .
برشهايی از سخنان وی را با هم مرور می کنيم:
♦عرب نيا از مسئولين فرنگی و سينمايی کشور به دليل عدم حمايت از بازيگران انتقاد کرد و گفت: در دو بحث حقوق و وظايف بايد اشاره کنم که متاسفانه از سمت مسئولان که بايد از حقوق بازيگران حمايت خيلی خيلی جدی شود (مادی و معنوی) و همزمان تکاليف بازيگران را از آنها خواستار شود ، متاسفانه مسئولان و به ويژه دولتی ها در اين زمينه به تکاليف بازيگر توجه می کنند نه به حقوق آنان.

♦ بازيگر نقش مختارنامه در ادامه از سياست های تخريبی مسئولين امر در مقابل چهره های ماندگار و هنری کشور و بايکوت خبری فيلم « جدايی نادر از سيمين » در رسانه ملی و رسانه های دولتی، اينگونه انتقاد کرد: ما وقتی قهرمانانمان را می کشيم ، ما وقتی آگاهانه يا ناآگاهانه سيستم کوتوله سازی و کوتوله پروری را به جای قهرمان سازی و قهرمان پروری اجرا می کنيم ، نتيجه اش فيلمهايی که موجشان روی پرده است . موج يعنی اينکه نمی گذارد تماشاچی نفس بکشد . اگر بگذارد تماشاچی نفس بکشد ، می گذارد تماشاچی « جدايی نادر از سيمين » را انتخاب کند .

عرب نيا که با شجاعت تمام در رسانه کاملا حکومتی مختارگونه لب به اعتراض گشوده بود برای اولين بار و شايد برای آخرين باز اينگونه ادامه داد که :سيستم ما خصوصا در فرهنگ فاسد است و امثال مهران مديری ها با برنامه های طنز ؛سينما و هنر را به لجن کشيده و مسئولين يک همچين آدمی را دعوت ميکنند در برنامه سمينار طنز پردازان تلويزيون ؛تا برنامه اجرا کند.

عرب نيا با انتقاد از يکی از مهمانان شب‌های گذشته برنامه هفت که پيرامون مسائل بازيگری و ورود بازيگران به سينمای ايران سخن می‌گفت بيان کرد:‌ وقتی چنين شرايطی پيش می‌آيد می‌بينيم که فردی ( محمد رضا شريفی نيا ) به اين برنامه آمده و می‌گويد که تمام بازيگرانی که من به سينما وارد کردم بر اساس قواعد و ضوابط بوده‌اند. اين سخنان روبروی دوربين‌های تلويزيونی و در برابر مردمی انجام می‌شود که می‌دانند او دروغ می‌گويد. بسياری می‌دانند که ايشان تعداد زيادی از بازيگران را با دريافت پول از خيابان به سينما آورده است تا نقشی را در فيلمی به آنها محول کن. چرا بايد امثال اين اقا و کوتوله های بی عرضه در سينما باشند و سيستم به آنها اجازه مانور بدهد؟

♦ عرب نيا ادامه داد: حالا من بازيگر را نگاه کنيد از من انتظار دارند جاودانه باشم . در سيستمی که می روی سر صحنه ، کارگردان به بازيگر اجازه ابراز عقيده نمی دهد ،‌تهيه کننده به او جرات ابراز عقيده نمی دهد ، حتی مسئولان اهميت نمی دهند .
شما يک فيلم را بدون بازيگر در نظر بگيريد . شما در يک نقطه از جهان سينمايی را مثال بزنيد که در آن از مقام بازيگر تجليل نشود؟ من نمی خواهم بيهوده مقام بازيگر را بزرگ عنوان کنم ، می خواهم بگويم چرا مقام بازيگر لوث شده؟

- ما تنها سينمای جهان هستيم که کارگردان و يا تهيه کننده وقتی از يک بازيگر خوششان نمی آيد ، نقشش را حذف می کنند !
البته بايد به ۱۰ درصد از کارگردانها اشاره کنم که تمام سختی سينمای شريف را اينان دارند می کشند. پنج درصد تهيه کنندگان هستند که جلوی مسئولانی که شرايط را درک نمی کنند يک تنه ايستاده اند. محمود فلاح سکته کرد، داوود ميرباقری سکته کرد ..من اگر صحبت می کنم درباره سيستم سخن می گويم.متاسفانه در موارد غير از اين، ما به راحتی در سينمای ايران هر از راه رسيده‌ای را به واسطه آشنايی با تهيه‌کننده و کارگردان در فيلم وارد می‌کنيم، اين ساختار غلط است.

♦ ما در برنامه هفت ، کسی که مقام تهيه کنندگی ، کسی که مقام روزنامه داری و مجله داری دارد ، خيلی راحت می آيد و می گويد ما بازيگر جهانی نداريم . و کسی نيست که بپرسد يعنی چه که ما بازيگر جهانی نداريم – يعنی کسی مثل تام کروز – بازيگر جهانی چمدانش را دست می گيرد و می رود جهانی می شود يا بواسطه حضور در يک فيلم جهانی امکان بروز می يابد. چرا در ايران بازيگر جهانی نداريم . فيلم جهانی نداريم . تهيه کننده جهانی نداريم . هر چند بازيگر جهانی داريم . دليل : بازيگران مختار نامه که الان اين سريال به چند زبان دنيا دارد دوبله می شود .

♦ عرب نيا در بخش پايانی گفته هايش مجددا با انتقاد از مديران سينمايی و مديران فرهنگ کشور گفت: يکی ديگر از ايرادات مسئولان، مشکل نداشتن قدرت ‌اهم و فالاهم است. به گمان من دستگاه مديريت فرهنگی از جمله مديريت سينمايی بايد به کلی تغيير کند. ما وقتی مديريت فرهنگی مان بدون شناخت از بازيگری و هر کدام از عرصه های ديگر سينما و فقط صرفا بر اساس سياستهای ديکته شده ای که به هيچ عنوان در ذهنش نمی گنجد ، - ممکنه در اين سياست اعتدال و تغيير هم انجام شود -وقتی که با اين ذهنيت پای به عرصه می گذارد ، مطلقا روبروی تو(بازيگر) بسته است .

عرب نيا در ادامه سخنانش در ارزيابی مديريت فرهنگی اظهار کرد: سيستم مديريت ما به خصوص مديريت فرهنگی که ما از آن استفاده می‌کنيم يک سيستم فاسد است. البته اين فساد به معنای فحشا در نظر من نيست. بلکه منظورم بدون تحرک بودن اين سيستم است. يعنی سيستم مثل آب راکد شده است که بايد عوض شود چرا که اين سيستم بر اساس ترس بنا شده است. البته اين موضوع در سخنان حضرت علی (ع) نيز ديده می‌شود که ايشان می‌گويند بزرگترين گناه ترس است. به نظر من يک سيستم مديريت غلط بر اساس ترس بنا شده است، اين ترس می‌تواند از مسائل مختلف و متنوعی باشد.

اين بازيگر سينما با انتقاد از عدم حمايت مسئولين از بازيگران تصريح کرد: آيا گلشيفته فراهانی سرمايه ما در زمينه بازيگری بود يا خير؟ او چرا رفت؟ من کاری با عقايد و رفتارهای سياسی افراد ندارم. اما چرا مسئولين بايد از يک بازيگر حمايت نکنند که شمايل او شکسته شده و افرادی کوتوله با افکاری پست به عنوان شمايل مردم مطرح شوند؟

عرب نيا ادامه داد : اصلی‌ترين آفت در سينمای ايران نوع نگاه به بحث خودی و غير خودی ها است. در هر دوره دوستان برای خود تصميماتی که گرفته‌اند و توجيهاتی را مطرح کرده‌اند. در دوره‌های مديريتی بيش از آنکه توجه به نخبگان مطرح باشد نزديکان، آشنايان و کسانی که با قواعد آشنا بودند و با اين تعاريف آشنا بودند، وارد ميدان شدند و عملا ديديم که عمدتا اين افراد کار خود را بلد نبودند.

آنچنان که فريدون جيرانی می گويد قرار است فريبرز عرب نيا هفته آينده نيز ميهمان برنامه هفت باشد.

××× حاشيه‌ها

به گزارش ايسنا، اين برنامه در کنار صحبت‌های عرب‌نيا حاشيه‌هايی نيز به همراه داشت.

- دست اندرکاران برنامه پس از گذشت دقايقی از صحبت‌های ابتدايی عرب‌نيا يک ميان برنامه ۱۵ دقيقه‌ای با عنوان گزارش تحليلی از روند «بازيگری از رويا تا واقعيت» (با حضور بازيگران قبل و بعد از انقلاب اسلامی) را پخش کردند که اين مسئله با انتقاد عرب‌نيا همراه شد.

او در اين باره گفت: وقتی که من را به اين برنامه دعوت کردند گفتند که شما يک ساعت و نيم وقت برای سخن گفتن داريد که تنها ۲ ميان برنامه ۲ دقيقه‌ای در ميان صحبت‌های شما قرار خواهد گرفت.

جيرانی نيز در پاسخ به عرب نيا گفت: قبل از شروع برنامه از دوستان در پشت صحنه پرسيده بودم که آيا وجود اين ميان برنامه‌ها را به اطلاع شما رسانده بودند که به من گفتند اين مطلب با شما هماهنگ شده است.

اما دست اندرکاران «هفت» پس از اين انتقاد عرب نيا تا پايان سخنان يک ساعته او تنها يک ميان برنامه‌ی دو دقيقه‌ای را پخش کردند.

- از ديگر حاشيه‌های اين برنامه می‌توان به تماس محمدرضا گلزار با جيرانی اشاره کرد که طی اين تماس او خبر آشتی‌اش با محمدرضا شريفی نيا که در برنامه هفته گذشته «هفت» عنوان شده بود را تکذيب کرد.

ـ مسعود فراستی نيز که در نقد پايانی برنامه‌ی هفت حضور داشت در واکنش به کمبود وقت از اختصاص يک ساعت و نيم برنامه به يک بازيگر انتقاد کرد.

ـ در بخش معرفی فيلم‌هايی که در مرحله پيش توليد قرار دارند، از پيش توليد اولين فيلم رضا عطاران در مقام کارگردانی خبر داده شد که اين فيلم بر اساس فيلم‌نامه‌ای از سعيد نعمت الله و همسرش ساخته خواهد شد.

همچنين در اين بخش از آماده نمايش شدن فيلم «شيش و بش» به کارگردانی بهمن گودرزی خبر داده شد.

به گزارش ايسنا،در نظرسنجی شب گذشته پيرامون بهترين فيلم عرب‌نيا از بين چهار فيلم،ضيافت،شوکران،شيفته و «جهان پهلوان تختی»، فيلم «ضيافت» انتخاب شد.

۱ نظر:

  1. ایول به آقای عرب زاده
    من از همون اول برنامه فهمیدم که آقای عرب نیا می خواد کولاک کنه خوب پرده از بسیاری از سیاسی کاریها در عرصه سینما برداشت

    پاسخحذف