۱۳۹۰ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

دعوت شورای هماهنگی از مردم برای برگزاری مراسمی شایسته عزت‌الله سحابی

همگان را به حضوری در خور مهندس سحابی، در آيين‌های گراميداشت ايشان، و نيز تمسک جستن به شيوه‌ی سياست‌ورزی اخلاقی آن زنده‌ياد فرامی‌خواند؛ شيوه‌ای که پيش از هر چيز منافع ملی را لحاظ می‌کند، مبتنی است بر اخلاق و مدارا و نوع‌دوستی، و نيز مفاهيمی چون آزادی، دموکراسی، پيشرفت و توسعه ايران را در کنار استقلال و تماميت ارضی آن پی‌می‌جويد.
خبرنگاران سبز/جامعه/بيانيه ها و مواضع/راه سبز اميد:
پس از دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید از مردم برای حضوری سبز در مراسم خاکسپاری مرحوم ناصر حجازی اینبار این شورا که در غیاب رهبران جنبش سبز مسئولیتی سخت را برعده گرفته اند، به مناسبت درگذشت مهندس عزت الله سحابی، فعال ملی- مذهبی و باسابقه جنبش ملی ايران، با صدور بيانيه ای، ضمن تجليل از منش و عملکرد اخلاقی و ملیِ آن مرحوم و همچنين عرض تسليت به ملت ايران به ويژه خانواده‌ و بازماندگان وی، همگان را به حضوری شايسته در آيين‌های گراميداشت اين پيشکسوت دعوت کرده است.

در اين بيانيه آمده است: شورای هماهنگی راه سبز اميد ضمن عرض تسليت به ملت ايران به ويژه خانواده‌ محترم آن مرحوم ، همگان را به حضوری در خور مهندس سحابی، در آيين‌های گراميداشت ايشان، و نيز تمسک جستن به شيوه‌ی سياست‌ورزی اخلاقی آن زنده‌ياد فرامی‌خواند؛ شيوه‌ای که پيش از هر چيز منافع ملی را لحاظ می‌کند، مبتنی است بر اخلاق و مدارا و نوع‌دوستی، و نيز مفاهيمی چون آزادی، دموکراسی، پيشرفت و توسعه ايران را در کنار استقلال و تماميت ارضی آن پی‌می‌جويد.

شورای هماهنگی راه سبز اميد همچنين در بيانيه خود خاطرنشان کرده است که "ديدگاه‌ها، منش و نحوه‌ کنش سياسی سحابی در طی بيش از ۶ دهه حضور مستمرش در عرصه تحولات اجتماعی - سياسی ايران، وی را به‌عنوان يکی از مراجع و منابع اقدام سياسی مبتنی بر منافع ملی و اصول انسانی در ايران مطرح ساخته بود."

متن پيام شورای هماهنگی راه سبز اميد به مناسبت درگذشت مهندس سحابی به شرح زير است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا »؛ « از ميان مؤمنان مردانی‏اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند؛ برخی از آنان به شهادت رسيدند و برخی از آنها در همين انتظارند و هرگز عقيده خود را تبديل نکردند.» (سوره احزاب، آيه ۲۳)

مهندس عزت‌الله سحابی، مبارز ديرپای آزادی و مردم‌سالاری و استقلال ايران، جان به جان آفرين تسليم کرد و از ميان ما رفت. مهندس سحابی، به تصديق دوست و منتقد، يکی از اخلاقی‌ترين، صادق‌ترين، منصف‌ترين، خردورزترين و پيگيرترين کوشندگان ملی در تاريخ سياسی معاصر ايران بود که فقدانش به‌سادگی قابل جبران نيست.

ديدگاه‌ها، منش و نحوه‌ی کنش سياسی سحابی در طی بيش از ۶ دهه حضور مستمرش در عرصه تحولات اجتماعی_سياسی ايران، وی را به‌عنوان يکی از مراجع و منابع اقدام سياسی مبتنی بر منافع ملی و اصول انسانی در ايران مطرح ساخته بود.

زنده‌ياد سحابی از دوران ملی شدن صنعت نفت، و در سايه‌ی تعاليم سياسی و روش و بينش دکتر محمد مصدق و آموزه‌های اخلاقی و منش پدر بزرگوارش، دکتر يدالله سحابی، و ذيل آموزه‌های آزادگان دين‌مداری چون مهندس مهدی بازرگان و آيت‌الله طالقانی، پا به عرصه‌ی مبارزات اجتماعی برای آزادی و استقلال و پيشرفت ايران نهاد. تلاش‌های اين مرد آزادی‌خواه و حق‌جو در نهضت مقاومت ملی و بعدتر مبارزات وی عليه نظام استبدادی پهلوی، فشارهای فراوان و حبس‌های طولانی مدتی را متوجه ايشان ساخت.

عضو شورای انقلاب، رييس سازمان برنامه و بودجه در دولت موقت، عضو مجلس خبرگان تدوين قانون اساسی و نماينده دور نخست مجلس شورای اسلامی، چه آن هنگام که در حاکميت جمهوری اسلامی قبول مسئوليت کرد، و چه بعدتر، هنگامی که در جايگاه يک منتقد اجتماعی و نقاد وضع موجود، به بيان ديدگاه‌ها و مواضع متفاوت خود دست يازيد، کوشيد از جاده‌ی انصاف و کنش خردمندانه خارج نشود. هرچند که مخالفت‌های او با استبداد دينی و اقدامات نابخردانه‌ی صاحبان قدرت، برايش جز حبس و سلول انفرادی و فشارهای گوناگون جسمی و روانی به همراه نداشت.

مهندس عزت‌الله سحابی مروج و مبلغ اسلام رحمانی و نقاد بی‌پروای قرائت خشونت‌بار و غيردموکراتيک از اسلام محمدی، ازجمله شخصيت‌هايی بود که از همان نخستين روزهای تولد جنبش سبز مردم ايران، همراهی معنوی و حمايت فکری خويش را از مهم‌ترين خيزش اجتماعی ايرانيان اعلام کرد. گو اينکه اين همدلی و همگامی، منجر به وارد شدن فشارهای گوناگون بر پيرمرد آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب شد؛ چنان‌که نهادهای امنيتی، بی‌رعايت هيچ اصل انسانی و اخلاقی و قانونی و عرفی، پير آزاده را در ۸۱ سالگی احضار کردند و به اعمال فشار و تهديد بی‌پروای ايشان دست يازيدند. مقام‌های امنيتی و قضايی حتی از اعطای مرخصی به فرزند دربند ايشان (سرکار خانم هاله سحابی، از بازداشت‌شدگان حوادث پس از کودتای ۲۲ خرداد) برای ديدار با پدر در زمان هوشياری وی، پرهيز کردند و فشار غيرانسانی ديگری را متوجه آزادمرد حقيقت‌طلب ساختند.

شورای هماهنگی راه سبز اميد ضمن عرض تسليت به ملت ايران به ويژه خانواده‌ محترم آن مرحوم ، همگان را به حضوری در خور مهندس سحابی، در آيين‌های گراميداشت ايشان، و نيز تمسک جستن به شيوه‌ی سياست‌ورزی اخلاقی آن زنده‌ياد فرامی‌خواند؛ شيوه‌ای که پيش از هر چيز منافع ملی را لحاظ می‌کند، مبتنی است بر اخلاق و مدارا و نوع‌دوستی، و نيز مفاهيمی چون آزادی، دموکراسی، پيشرفت و توسعه ايران را در کنار استقلال و تماميت ارضی آن پی‌می‌جويد.

والعاقبه للمتقين

شورای هماهنگی راه سبز اميد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر