۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

بازگشایی مرز مصر و نوار غزه: یک تیر و دو نشان


اين تصميم نشانه ديگری است که رهبران جديد مصر، قصد جدی برای تاثير بر روابط بين منطقه‏ای در خاور ميانه را دارند. اسراييل اما با اعتراض به اين عملکرد مصر اعلام کرده که اين رویه نگرانی‏های امنيتی برای آن کشور بوجود می‏آورد. اما پيش بينی می‏شود با نزديک شدن انتخابات در مصر، اين تغيير سياسی با اقبال عمومی روبرو خواهد شد چرا که با احساس همدردی عمومی مصريان با ساکنان غزه همسويی دارد.

خبرنگاران سبز/میز ترجمه/خاورمیانه:
حاکمیت نوین مصر با اقدامی نمادین و نزدیک به خواسته مردم کشورش از یک سو فضا را برای انتخابات
نزدیک الوقوع این سرزمین آماده کرد و از سویی یک بار دیگر اراده مصر را برای پر رنگ بودن حضورش
در تعیین سیاست‏های منطقه به جهانیان نشان داد.

مصر بالاخره عملاً قوانين تردد بين اين کشور و نوار غزه را آسان کرد. طبق قوانين جديد، تردد برای کودکان، زنان و مردهای بالای سن ۴۰ سال آزاد است. مردان زير اين سن هنوز باید درخواست مجوز عبور بدهند و کليه مسافران بايد کارت‏های شناسايی مخصوص ساکنان غزه را که توسط اسراييل صادر می‏شوند به همراه داشته باشند.

در پی اين تصميم بسياری از فلسطينی‏ها توانستند بدون درد سر و آزادانه، پس از چهار سال وارد خاک مصر بشوند.

اين تصميم که شديداً با مخالفت دولت اسراييل همراه بود، سه ماه پس از سقوط دولت حسنی مبارک به اجرا گذاشته شد. اسراييل و مصر هر دو زمانی مرزهايشان را بروی نوار غزه بستند که کنترل اين منطقه به دست حماس افتاد. اسراييل همچنان معتقد است که بازگشايی اين مرز، وارد کردن اسلحه به اين منطقه را آسان می‏کند. اما دولت مصر اطمينان خاطر داده است که تمامی ترددها در سرتاسر اين نوار مرزی شديداً کنترل و بازرسی خواهند شد.

جان دانی‏سون (Jon Donnison) از خبرگزاری بی بی سی معتقد است که اين تصميم مصر از لحاظ سمبوليک دارای اهميت بسياری است. اين تصميم نشانه ديگری است که رهبران جديد مصر، قصد جدی برای تاثير بر روابط بين منطقه‏ای در خاور ميانه را دارند.

اسراييل اما با اعتراض به اين عملکرد مصر اعلام کرده که اين رویه نگرانی‏های امنيتی برای آن کشور بوجود می‏آورد. اما پيش بينی می‏شود با نزديک شدن انتخابات در مصر، اين تغيير سياسی با اقبال عمومی روبرو خواهد شد چرا که با احساس همدردی عمومی مصريان با ساکنان غزه همسويی دارد.
در راستای وضع قوانين تردد جديد مصر اعلام کرده که مرز کشورش با غزه از ساعت ۹ بامداد تا ۲۱ شامگاه، به جز روزهای جمعه و ديگر تعطيلات، باز خواهد بود. گرچه اين مرز هنوز بروی ترددهای تجاری بسته است، اما انتظار می‏رود، آزادی تردد، تاثير مثبت قابل توجهی بر اوضاع اقتصادی غزه بگذارد.

روز شنبه، به طور تقريبی ۴۰۰ فلسطينی برای ورود به مصر بر سر مرز گرد آمده بودند. اين در حالی است که پيش از اين تنها ۳۰۰ نفر در روز با مجوز قانونی، اجازه تردد بين دو کشور را داشتند.
خبرگزاری اسوسيت اعلام کرده که يکی از اولين کسانی که در اين روز از مرز گذر کردند، زنی ۲۷ ساله به نام وارد لبا بوده که قصد داشته برای مداوای پزشکی به قاهره برود. از ديگر مسافران فلسطينی اين روز علی نحلا است که از تغيير رويه مصر بسيار خشنود به نظر می‏آيد. او به خبرنگاران گفته:" البته! ( که راضی‏ام) اين تنها راه خروج از غزه به جهان است. احساس ما اين است که هر روزه در زندانی بزرگ زندگی می‏کنيم. حالا اما خيالمان راحت‏تر است و می‏شود آسان‏تر زندگی کرد. بچه‏های من آرزوی ديدن جاهای ديگری به جز غزه را دارند."

اين تغيير رويه چيزی حدود يک ماه پس آن صورت پذيرفت که با نفوذ مصر، پيمان همبستگی ميان حماس و فتح امضا شد. اقدامی که باز اسراييل به آن معترض شد.

لازم به ذکر است که فتح دولت کرانه باختری را در دست دارد و حماس دولت در نوار غزه را.
مفســران معتقدند که اين تصميم، تاثير به سزايی بر روند انتخابات آتی مصر خواهد گذاشت. چرا که عموم مصری‏ها نگران سرنوشت مردم نوار غزه‏اند. پيش از اين، تصميم حسنی مبارک بر منع تردد در مرز نوار غزه از منفورترين سياست‏های آن دولت در بين مردم به شمار می‏آمد.

سال گذشته، اسراييل ورود آذوغه و کالای اوليه به غزه را کمی آسان‏تر کرد، اما کمبود اين اقلام هنوز به شدت در منطقه به چشم می‏خورد.
در سال ۲۰۱۰ ميلادی، کميته بين المللی صليب سرخ، اعلام کرده بود که بستن مرزهای غزه، سند آشکاری از زير پا گذاشتن قوانين اوليه بين المللی حقوق بشر است.
در اين بين گفته می‏شود که صدها تونل زيرزمينی برای قاچاق کالاهای مورد نياز، در سراسر مرز غزه با مصر وجود دارد.

______________
منبع: خبرگذاری بی بی سی(BBC). به قلم: جان دانی‏سون:(Jon Donnison)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر