۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

تشکیل جبهه ضد ایران باهمکاری عربستان و پاکستان

اين روزنامه آمريکايی افزود: مقامات سعودی با اطمينان می‌گويند که تمام کشورهای اسلامی به درخواست رياض حاضر هستند در اين مسئله مشارکت کنند. آنها می‌گويند در حال حاضر ۴ هزار نيروی نظامی عربستان برای کتنرل اوضاع بحرين کافی است. ولی در صورت لزوم نيروهای پاکستانی نيز می‌توانند به اين کشور اعزام شوند هر چند در اين مورد هنوز عربستان سعودی يا دولت بحرين به صورت رسمی درخواستی مطرح نکرده است.
خبرنگاران سبز/ایران در جهان:
کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس چندی قبل دخالتهای ايران در اوضاع داخلی کشورهايشان را محکوم و عليه ايران به سازمان ملل شکايت رسمی کردند و مخالفت خود را با نامه ای خطاب به بان کی مون در خصوص دخالت ايران در اوضاع بحرين اعلام نمودند. صالحی وزير فعلی امور خارجه که به تازگی از سفر به برخی کشورهای منطقه باز گشته است در اظهار نظری هدف از ماموريت و سفر کاری اش را برطرف کردن سوء تفاهم تصنعی ايجاد شده بين جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه عنوان کرده است اين در شرايطی است که طبق اخبار شنيده شدهو موثق عربستان از پذيرفتن وزير امور خارجه کشورمان امتناع نموده و حتی خواستار عذرخواهی مقامات جمهوری اسلامی ايران در خصوص برخی رخدادهای اعتراضی در برابر سفارت اين کشور در تهران و حتی کنسولگری عربستان در مشهد نيز گرديده است.

در اين رابطه روزنامه آمريکايی وال استريت ژورنال در تحليلی به بررسی رفتار و عملکرد عربستان در خاورميانه و در تعامل با ايران پرداخت.

وال استريت ژورنال در افشاگری از اخبار شنيده شده از کاخ سفيد نوشته است: حکومت عربستان سعودی در تلاش است تا کشورهای اسلامی خاورميانه و آسيا را به يک نوع ائتلاف غير رسمی عليه ايران دعوت کند. ولی اين اقدامات باعث نگرانی مقامات آمريکا شده که معتقدند چنين صف بندی‌هايی باعث تشديد تنش‌های مذهبی خواهد شد که هم اکنون گريبان کشورهای خاورميانه را گرفته است.

اين روزنامه آمريکايی افزود: عربستان سعودی برای جلب حمايت ديپلماتيک و احتمالا حمايت فنی و نظامی از سياست مقابله با ايران، با دولت‌های پاکستان، مالزی، اندونزی و کشورهای آسيای ميانه مذاکره کرده و از آنها خواسته است تا در سرکوب شورش شيعيان بحرين عليه حکومت سنی اين کشور که به نمادی از مقابله اعراب عليه نفوذ ايران بدل شده است، مشارکت کنند.

وال استريت ژورنال افزود: با وجوديکه تلاش‌های عربستان سعودی ظاهرا در مسير مقابله با يک دشمن مشترک صورت می‌گيرد ولی می‌تواند برای سياست‌های آمريکا در منطقه دشواری‌هايی ايجاد کند. به خصوص دعوت عربستان از دولت پاکستان سياست‌های امنيتی آمريکا در آسيا جنوبی را دشوار خواهد کرد. در عين حال می‌تواند تلاش آمريکا برای سوق دادن جنبش‌های اعتراضی منطقه به يک مسير صلح آميز و دمکراتيک را با موانع جدی روبرو سازد.

وال استريت ژورنال در ادامه از قول مقامات نظامی و امنيتی آمريکا، پاکستان و عربستان می‌نويسد که رييس شورای امنيت ملی عربستان در ماه مارس از فرماندهان ارتش پاکستان خواست که به عمليات نظامی اين کشور در بحرين کمک کنند. مقامات سعودی در اين مذاکرات به طرف‌های پاکستانی خود گفته‌اند که برای حفظ ثبات و امنيت در منطقه و دفاع از منافع پاکستان نمی‌توان روی نقش آمريکا حساب کرد.
وال استريت ژورنال افزود: مقامات آمريکايی که با دولت عربستان در ارتباط هستند اذعان دارند که رياض به شدت از سياست‌های واشنگتن در منطقه ناراضی است ولی تاکيد می‌کنند که دولت عربستان بعيد است تا اين حد تندروی کند.

اين روزنامه آمريکايی افزود: مقامات سعودی با اطمينان می‌گويند که تمام کشورهای اسلامی به درخواست رياض حاضر هستند در اين مسئله مشارکت کنند. آنها می‌گويند در حال حاضر ۴ هزار نيروی نظامی عربستان برای کتنرل اوضاع بحرين کافی است. ولی در صورت لزوم نيروهای پاکستانی نيز می‌توانند به اين کشور اعزام شوند هر چند در اين مورد هنوز عربستان سعودی يا دولت بحرين به صورت رسمی درخواستی مطرح نکرده است.

وال استريت ژورنال افزود که اعزام نيروهای عربستان به درخواست خاندان سلطنتی بحرين صورت گرفت و بعد‌ها ساير کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس به عنوان نمادی از مقابله با ايران از اين دخالت نظامی حمايت کردند. عربستان سعودی اخيرا در تلاش است تا دولت‌های اردن و مراکش نيز به شورای همکاری خليج فارس بپيوندند. دولت مالزی چندی پيش اعلام کرد که حاضر است به بحرين نيروی نظامی اعزام کند. نخست وزير اين کشور در جريان ديدار از رياض گفت: دولت مالزی از تصميمات عربستان و شورای همکاری خليج فارس برای حفظ امنيت و ثبات در اين منطقه حمايت خواهد کرد.

مقامات دولت بحرين روز پنجشنبه اعلام کردند که از حمايت ديپلماتيک کشورهای ديگر استقبال کرده ولی در حال حاضر به کمک نظامی نيازی ندارند و تاکنون هيچ درخواست رسمی برای اعزام نيروی نظامی از پاکستان يا مالزی مطرح نشده است.

مقامات سياسی و نظامی پاکستان نيز می‌گويند ارتش اين کشور در حال بررسی امکانات خود برای حمايت از اقدام عربستان سعودی است ولی هيچ تصميمی برای اعزام نيروهای عملياتی به بحرين ندارد. به گفته اين مقامات يک گردان ارتش پاکستان از مدت‌ها قبل برای آموزش نيروهای بحرينی در اين کشور مستقر بوده ولی در سرکوب اعتراضات اخير شرکت نداشته است. در عين حال بخش چشمگيری از ماموران نيروی پليس بحرين پاکستانی هستند.

وال استريت ژورنال در ادامه به سوابق طولانی همکاری‌های نظامی عربستان و پاکستان در دهه‌های اخير اشاره کرده و می‌نويسد که هر ساله دولت پاکستان ميليون‌ها دلار کمک از عربستان دريافت می‌کند.

گفته شده اين تصميم و تشکيل جبهه در دولت پادشاهی عربستان پس از همکاری جمهوری اسلامی در سرکوب معترضين سوری  و دخالت جمهوری اسلامی در اتفاقات اخير بحرين، بطور مصرانه در حال پيگيری است تا به اجماع کامل در برابر بلندپروازی های خانه مان سوز جمهوری اسلامی برسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر