۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

در دادگاهی نمایشی دانشجویان مضروب کوی دانشگاه به حبس و شلاق محکوم شدند

در ادامه رسيدگی به اين پرونده نزديک به چهل تن از دانشجويان به احکام حبس تعزيری و تعليقی و همچنين جريمه نقدی محکوم شدند. پيش از اين نيز دادستان کل کشور در تاريخ ۱۹ ارديبهشت ماه از صدور احکام جزايی برای چهل تن در پی رسيدگی به اين پرونده خبر داده بود.آنگونه که از اين گزارش برمی آيد، احکام صادره تاکنون شامل فعالين دانشجويی و قربانيان اين حادثه بوده است که پيش از اين چندی از آنان با بازداشت توسط سازمان قضايی نيروهای مسلح مواجه شده بودند.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
هيچ حکومتی با خون بر سر کار نمی ماند. از اعترافات فرمايشی تا دادگاه های نمايشی. در پی رسيدگی به پروندۀ کوی دانشگاه تهران و صدور احکام حبس و جريمه نقدی، در کمال ناباوری دانشجويان اين دانشگاه که سحرگاه بيست و پنجم خرداد ماه باحمله شبانه انصار حزب الله و همکاری نيروی انتظامی متحمل آسيب جانی شدیدی شده بودند، از سوی قاضی فراتی مستقر در سازمان قضايی نيروهای مسلح، مجموعا به بيش از ۱۰ سال حبس محکوم شدند. این در حالی است که به گواه فیلم های منتشر شده، اتاق های دانشجویان در آتش سوخته و پنج تن از دانشجویان شهید و تعدادی بسیاری نیز مجروح و بازداشت شده بودند.

بر اساس اين گزارش، در ادامه رسيدگی به اين پرونده نزديک به چهل تن از دانشجويان به احکام حبس تعزيری و تعليقی و همچنين جريمه نقدی محکوم شدند. پيش از اين نيز دادستان کل کشور در تاريخ ۱۹ ارديبهشت ماه از صدور احکام جزايی برای چهل تن در پی رسيدگی به اين پرونده خبر داده بود.آنگونه که از اين گزارش برمی آيد، احکام صادره تاکنون شامل فعالين دانشجويی و قربانيان اين حادثه بوده است که پيش از اين چندی از آنان با بازداشت توسط سازمان قضايی نيروهای مسلح مواجه شده بودند.

بعضی از دانشجويان محکوم شده، پيشتر هم بازداشت يا به حبس يا ممنوعيت از تحصيل محکوم شده بودند. محمد صادقی، فعال دانشجويی و عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا می گويد: «اين نخستين بار نيست که به کوی دانشگاه تهران حمله می شود و چنين حکم هايی برای دانشجويان صادر می شود.» او در ادامه می افزايد: «متاسفانه بعضی از دانشجويان دانشگاه تهران و ساکنين کوی دانشگاه که خود مورد ظلم واقع شده بودند، توسط محاکم قضايی به حبس محکوم شدند و تمام وعده هايی که در اين زمينه داده شده بود، رنگ واقعيت به خود نگرفت.

محمد صادقی همچنين می گويد دانشجويان انتظار اين برخورد را داشتند و می افزايد: «اگر در يک دادگاه عادلانه با کسانی که ظلم کردند و به محيط درس و تحصيل دانشجويان حمله کردند، برخورد می شد که ما ديگر مشکلی نداشتيم و جنبش دانشجويی در تمام اين سال ها اين گونه با ظلم و استبداد و بی عدالتی و روند بی قانونی کشور مبارزه نمی کرد.» در اين گزارش آمده است که پيش از اين نيز آوات رضانيا از دانشجويان کرد اين دانشگاه و دانشجوی دکترای علوم ارتباطات به اتهام "اخلال در نظم عمومی" به ۳ ماه حبس تعليقی و ۷۴ ضربه شلاق بدل به ۳ ميليون ريال جريمه محکوم شده است.

همچنين حبيب فرحزادی نيز به ده ماه حبس که پنج ماه آن به مدت چهارسال به تعليق در آمده است و همچنين پانصد هزار تومان جريمه نقدی بدل از ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

گفتنيست احکام مذکور بدوی است و به مدت بيست روز قابل تجديدنظر خواهی خواهد بود. اين در حالی است که تاکنون هيچ گزارشی از محکوميت عاملان اصلی اين پرونده منتشر نشده است و دانشجويان که به عنوان شاکی اين پرونده مطرح بودند محکوم شده اند.

حاکمان جمهوری اسلامی که همواره تمامی معاهده های حقوق بشری را زیرپا گذاشته اند، برای فريب عوام الناس قيافه حاکمان عادل به خود می گيرند ولی اين کلاه شرعی که برای خونريزی و بی عدالتی بافته اند فقط بر سر جماعتی می رود که به گواه تاريخ تنها به فکر بزرگ تر کردن جیب خود هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر