۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

ادعای نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره ایران

افزوده شدن احتمال بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ج.ا. از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یعنی هدر رفتن تمام تلاش ج.ا. برای صلح آمیز معرفی کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش و نیز به معنی باز شدن دریچه قانونی برای مقابله سازمان ملل و شورای امنیت با این ج.ا. است.
خبرنگاران سبز/ پرونده هسته‌ای:

حلقه‌های قانونی و غیر قانونی محاصره ایران از همه طرف در حال تکمیل شدن است. همزمان با خبر تحریم ۱۰۰ شرکت تازه از جانب اتحادیه اروپا در هفته گذشته (که با استقبال گرم آمریکا مواجه شد) اکنون خبر می‌رسد که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران با ابراز نگرانی دوباره نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی»‌ برنامه اتمی ايران «در گذشته و زمان حال»، اعلام کرده است، اطلاعات تازه‌ای در اين باره دريافت کرده است. علاوه بر آن با توجه به گزارش آژانس مبنی بر افزایش میزان اورانیوم غنی شده در ایران، چنین استنباط می‌شود که ویروس استاکس نت نتوانسته است تمام برنامه غنی‌سازی ایران را متوقف کند.

افزوده شدن احتمال بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ج.ا. از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یعنی هدر رفتن تمام تلاش ج.ا. برای صلح آمیز معرفی کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش و نیز به معنی باز شدن دریچه قانونی برای مقابله سازمان ملل و شورای امنیت با این ج.ا. است.

روز سه‌شنبه مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی (يوکيو آمانو) گزارشش در باره برنامه اتمی ایران را در اختيار کشورهای عضو شورای حکام و همچنین کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل قرار داد.

به گزارش رادیو فردا از این گزارش، دبير کل آژانس در گزارش تازه خود اعلام کرده‌ است که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اطلاعات تازه‌ای درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دريافت کرده است.

از جمله مواردی که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است، می‌توان به اطلاعاتی درباره تلاش ايران برای طراحی يک کلاهک هسته‌ای و جايگزينی آن با کلاهک‌ متعارف موشک شهاب- ۳ اشاره کرد.

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، همچنين در گزارش خود با اشاره به نگرانی‌های آژانس در اين باره اعلام کرده است، در تاريخ ششم ماه مه سال جاری ميلادی با ارسال نامه‌ای به فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران از وی در اين باره توضيح خواسته و خواستار دسترسی بازرسان آژانس به تمام مکان‌ها، تجهيزات، اسناد و افراد مرتبط شده است.

از سوی ديگر هر چند آژانس بين‌المللی انرژی اتمی توضيحی درباره اطلاعات تازه‌ای که درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران دريافت کرده، نداده است، اما خبرگزاری رويترز به نقل از يکی از يک مقام آگاه در آژانس گزارش داده است، که اطلاعات تازه درباره فعاليت‌های هسته‌ای ايران از سال ۲۰۰۴ تا «اين اواخر» است.

در تازه‌ترين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ايران، همچنين با بيان اين که ايران با وجود تشديد فشارها و تحريم‌های بين‌المللی همچنان به غنی‌سازی اورانيوم ادامه می‌دهد، ميزان ذخاير اورانيوم کمتر غنی‌شده ايران چهار هزار و ۱۰۰ کيلوگرم اعلام شده است.

اين در حالی است که در گزارش ماه فوريه آژانس ميزان ذخاير اورانيوم کمترغنی‌شده ايران سه هزار و ۶۰۰ کيلوگرم اعلام شده بود.

در نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که قرار است از روز ششم تا دهم ماه ژوئن برگزار شود، گزارش تازه يوکيو آمانو، مدير کل آژانس، در باره برنامه هسته‌ای ايران بررسی خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر