۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

ادامه اعتصاب غذای زندانیان رجایی شهرو نگرانی نسبت به وضعیت وخیم آنان

اعتصاب غذای زندانيان گوهردشت، ابتدا توسط يازده تن از زندانيان سياسی آغاز و با پيوستن گروهی ديگر از زندانيان سياسی ادامه يافت، که از جمله می توان به منصور اسانلو، رسول بداقی، عيسی سحر خيز، حشمت طبرزدی، مهدی محموديان (به انفرادی منتقل شد)، کيوان صميمی، رضا رفيعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجيد توکلی، بهروز جاويد تهرانی، رضا شريفی بوکانی و خالد حردانی اشاره کرد.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
در آستانه اولين هفته از اعتصاب غذای گروهی از زندانيان سياسی زندان گوهردشت، که از اول خرداد ماه آغاز شده و قرار است تا رسيدن به اهداف خود آنرا ادامه يابد، منابع خبری از وضعيت نامساعد جسمانی تعدادی از آنان خبر می دهند و خاطرنشان می کنند که نگرانی ها نسبت به وضعيت آنان بالا گرفته است.

به گزارش جرس جمعی از زندانيان سياسی زندان رجايی شهر (گوهردشت)، بعد از اعتصاب غذاهای متناوب هفته های گذشته، طبق قراری که از قبل مشخص کرده بودند، از روز يکشنبه اول خرداد، در اعتراض به وضعيت نامناسب زندان ها و بد رفتاری ماموران زندان، اعتصاب خود را تا رسيدن به اهداف خود آغاز کردند.

زندانيان سياسیِ فوق الذکر، در بيانيه ای که در همين زمينه صادر کرده بودند، خاطرنشان ساختند “پس از تجربه‌های اعتصاب غذای يکشنبه ۲۱ فروردين، ما جمعی از زندانيان سياسی و فعالان سياسی و مدنی در هفته نخست از روز يکشنبه ۲۸ فروردين اعتراض سياسی خود را با اعتصاب غذا به مدت يک روز آغاز می‌نمائيم، در هفته دوم روز يک شنبه ۴ ارديبهشت و دوشنبه ۵ ارديبهشت به مدت دو روز به اعتصاب غذا خواهيم کرد. در هفته سوم نيز همزمان با روزجهانی کارگر و روز معلم و روز جهانی مطبوعات در روزهای يک شنبه ۱۱ ارديبهشت و دوشنبه ۱۲ ارديبهشت و سه شنبه ۱۳ ارديبهشت همبستگی خود را با کارگران، معلمان و روزنامه نگاران در اعتراض به فشار‌ها و ستم‌های فراوان برايشان با سه روز اعتصاب غذا اعلام می‌داريم. اعتراضات در هفته‌های چهارم و پنجم نيز از يکشنبه‌های اين هفته به مدت ۴ و ۵ روز ادامه خواهد يافت و روزهای ۱۸ الی ۲۱ ارديبهشت و ۲۵ تا ۳۰ ارديبهشت روزهای اعتصاب غذای ما خواهد بود.”

اين زندانيان تصريح کرده بودند “در صورتی که حاکميت حاضر نشوند دست از خودکامگی برداشته و تمامی مفاد حق قانونی ملت را بر مبنای اعلاميه جهانی حقوق بشر اجرا کند اين حرکت اعتراضی از روز يک شنبه اول خرداد ماه به صورت اعتصاب غذای نامحدود تا رسيدن به خواسته‌هايمان ادامه خواهيم داد.”

لازم به يادآوری است اعتصاب غذای زندانيان گوهردشت، ابتدا توسط يازده تن از زندانيان سياسی آغاز و با پيوستن گروهی ديگر از زندانيان سياسی ادامه يافت، که از جمله می توان به منصور اسانلو، رسول بداقی، عيسی سحر خيز، حشمت طبرزدی، مهدی محموديان (به انفرادی منتقل شد)، کيوان صميمی، رضا رفيعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجيد توکلی، بهروز جاويد تهرانی، رضا شريفی بوکانی و خالد حردانی اشاره کرد.

آنها همچنين مسايلی چون فشار روزافزون بر خانواده های زندانيان سياسی و قطع ارتباطات زندان با جهان خارج را نيز، از دلايل اعتصاب خود عنوان کرده و هدف آن را همبستگی مردم با اين اعتصاب ها دانسته اند.

گزارش های رسيده حاکی از آن است که بدنبال اعتصاب غذاهای متناوب ماه های اخير، عيسی سحرخيز بيش از شش کيلو وزن کم کرده و شرايط جسمی مناسبی ندارد.

همچنين معلم زندانی، رسول بداقی، در پنجمين روز اعتصاب غذای خود به سلولهای انفرادی بند يک زندان گوهردشت کرج منتقل شده و از اين آموزگار زندانی، خبری در دست نيست.

مهدی محموديان نيز که در آخرين ديدار خود با خانواده اش، ضمن تاکيد بر خواسته های خود از اعتصاب نامحدود خرداد ماه خبر داده بود، طبق گزارش ها، بعد از اعتصاب غذای خشکی که داشته، به شدت ضعيف شده و کليه اش نيز از قبل با مشکل جدی مواجه بوده است. (گفتنی است او به دليل اعتصاب غذا نزديک به دوازده کيلو وزن کم کرده است.)

اين گزارش ها خاطر نشان می کند بسياری از خانواده های زندانيان سياسی و حزب مشارکت خواهان پايان يافتن اعتصاب غذای زندانيان شده اند.

در همين رابطه تعدادی از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين تهران با انتشار بيانيه ای ضمن هشدار و اعتراض نسبت به محدوديت های اعمال شده و نقض حقوق انسانی زندانيان در زندان های جمهوری اسلامی، حمايت خود را از زندانيان سياسی بند ويژه امنيتی زندان رجايی شهر کرج اعلام داشتند.

اين پنج زندانی سياسی بند ۳۵۰ اوين به نامهای حسين رونقی، مهدی خدايی، احمد شاهرضايی، آرش صادقی و رامين پرچمی، طی بيانيه ای مشترک گفته اند “…به اين وسيله تعدادی از زندانيان بند ۳۵۰ اوين لازم دانستيم اعتراض خود را به محدوديت های اعمال شده و نقض حقوق انسانی زندانيان و همچنين حمايت کامل خود را از زندانيان رجائی شهر اعلام می داريم. اميد است اين حرکت گامی در جهت آگاهی بخشی نسبت به وضعيت نقض حقوق زندانيان باشد.”

در همين حال جوانان اصلاح طلب از اين زندانيان خواسته اند بخاطر ايران، به خاطر فرزندان و همسران و خانواده هايتان به اعتصاب غذايتان پايان دهيد . اين جوانان تاکيد کرده اند: ما وظيفه خود ميدانيم تا واداشتن حاکميت به برآوردن حداقلی از حقوق انسانی شما پژواک صدای دردمند و زخمی تان باشيم و برای رسيدن به مطالبات برحقتان از راهی ديگر که آسيب های جبران ناپذير بر جان پرارزش شما وارد نکند ادامه دهيم.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر