۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

مهندس عزت‌الله سحابی درگذشت

مهندس عزت الله سحابی، از فعالان سیاسی ملی مذهبی ایران و از مقامات پیشین جمهوری اسلامی، نیمه شب گذشته در بیمارستان مدرس سعادت آباد تهران درگذشته است.
خبرنگاران سبز/ جامعه: 
بامداد سه شنبه ۱۰ خرداد، گزارش شد که عزت الله سحابی، از فعالان سياسی ملی مذهبی ايران و از مقامات پيشين جمهوری اسلامی، در ساعات شب در بيمارستان مدرس سعادت آباد تهران درگذشته است.

عزت الله سحابی هشتاد و يک سال سن داشت و مدتی بيمار بود.

سحابی فعاليت سياسی خود را در زمان حکومت سلطنتی ايران و به خصوص پس از ماجرای بيست و هشت مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ سمت هايی مانند عضويت در شورای انقلاب، وزارت و نمايندگی مجلس را بر عهده داشت.

فعاليت سياسی عزت الله سحابی در سال های پيش از انقلاب در چارچوب نهضت آزادی، به رهبری مهدی بازرگان، صورت می گرفت که پدرش، يدالله سحابی نيز از اعضای ارشد آن به شمار می رفت.

پس از انقلاب، وی به دليل تفاوت ديدگاه های اقتصادی خود با نهضت آزادی، از اين تشکل کنار رفت و رهبری گروه موسوم به ملی مذهبی ها را برعهده گرفت.

در مقايسه با نهضت آزادی، که طرفدار آزادی اقتصادی بودند، ملی مذهبی ها از سياست های متمرکزتر اقتصادی حمايت می کردند.

عزت الله سحابی به دليل فعاليت های سياسی خود در قبل از انقلاب مدتی زندانی بود و در جمهوری اسلامی هم به خاطر اختلاف نظر با حکومت، چند بار بازداشت و زندانی شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر