۱۳۹۰ خرداد ۶, جمعه

دادگاه خواستار افشای منبع خبر خبرنگار آمریکایی در باره ایران شد

اين حکم به آن خاطر برای ريسن صادر شده که وی در بخشی از کتابش آماده باش جنگی: تاريخی بر اسرار سيا و کابينه بوش (که در سال ۲۰۰۶ ميلادی چاپ شده بود) به موردی اشاره می‏کند که در آن، سازمان سيا در سال ۲۰۰۰ ميلادی از طريق يک دانشمند مامور روس تبار، سعی کرده يک قطعه ناکارآمد که در بخشی از سيستم اتمی ايران کارآيی داشته را، به ايران بفروشد و از آن طريق در سامانه‏های اتمی آن کشور ايجاد اختلال و خرابکاری کند.
خبرنگاران سبز/میز ترجمه/ایران در جهان:
دادگاهی در ايالت متحده، طبق يک حکم قضايی از خبرنگار تايمز خواسته است تا نام منبع خبری خود در رابطه تلاش آمريکا در جهت خرابکاری در سامانه‏های اتمی ايران را فاش سازد.

خبرنگار پیش‏گفته جيمز ريسن (James Risen) است که به تايمز گفته قطعاً با اين حکم مقابله خواهد کرد. او گفت:"من با اين حکم قضايی خواهم جنگيد" و نيز اضافه کرده که:"من هميشه برای مخفی نگه داشتن نام منابع‏ام کوشيده‏ام و فکر می‏کنم اين اقدام من (مقابله با اين حکم) جنگی است بين آزادی مطبوعات و يک بدعت گذاری جديد".

تايمز خبر می‏دهد که ريسن بر اساس اين حکم، موظف شده تا بر عليه مامور اسبق سازمان سيا، جفری استرلينگ (Jeffrey Sterling) که متهم به درز اطلاعات آن سازمان به مطبوعات است، شهادت بدهد. اين حکم به آن خاطر برای ريسن صادر شده که وی در بخشی از کتابش "آماده باش جنگی: تاريخی بر اسرار سيا و کابينه بوش" (که در سال ۲۰۰۶ ميلادی چاپ شده بود) به موردی اشاره می‏کند که در آن، سازمان سيا در سال ۲۰۰۰ ميلادی از طريق يک دانشمند مامور روس تبار، سعی کرده يک قطعه ناکارآمد که در بخشی از سيستم اتمی ايران کارآيی داشته را، به ايران بفروشد و از آن طريق در سامانه‏های اتمی آن کشور ايجاد اختلال و خرابکاری کند.

ريسن در کتابش کل اين ماجرا را به عملياتی کودکانه تشبيه می‏کند.
موسسه خبری تايمز حکم قضايی ريسن را دنباله احکامی تشخيص می‏دهد که دولت اوباما در تقابل با درز اسرار دولتی توسط مامورين آن صادر کرده يا در حال پيگيری‏اند. از جمله اين افراد می‏توان از تام دارک"Tom Drake" مامور سابق اطلاعات داخلی آمريکا؛ شامای ليبوويتز" Shamai Leibowitz " مترجم اف بی آی ( پليس بين ايالتی آمريکا) و نيز مامور اطلاعات ارتش اين کشور، برادلی منينگ "Bradley Manning" نام برد.

(گفتنی است که بردلی منینگ سربازی است که از سال گذشته به جرم ارسال اخبار محرمانه به ویکی‏لیکس همچنان در زندان بسر می‏برد)
_________________
منبع:  آتلانتیس وایر (Atlantic Wire) به قلم جان هادسون (John Hudson)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر